SA 8000

SA 8000 – Social Accountability

Principalele bunuri ale unei companii sunt legate de valoarea numelui sau de marca si reputatia sa. Utilizarea responsabilitatii sociale ca o strategie de afaceri conduce la rezultate bune si la satisfactia lucrului bine facut. Mai mult, in afara de satisfactie apare si aprecierea externa a activitatii realizate.

Responsabilitatea Sociala poate fi definita ca un concept in care companiile includ preocuparile sociale si de mediu in activitatile lor curente si in relatiile lor cu partile interesate, pe baza de voluntariat.

Responsabilitate Sociala: respect pentru drepturile omului, conducere buna a intreprinderii, comunicare si transparenta a practicilor sociale, politici referitoare la mediul inconjurator, relatii de calitate cu clientii, conditiile si atmosfera de lucru, politici de training, politici pentru satisfactia angajatilor.

Firmele responsabile social trateaza clientii, partenerii de afaceri si concurenta in mod corect si cu onestitate, dovedesc grija pentru sanatatea, securitatea si bunastarea generala a angajatilor si a clientilor, motiveaza forta de munca prin oferirea de training si oportunitati de dezvoltare, actioneaza ca “buni cetateni” in comunitatea locala, respecta mediul si protejeaza resursele naturale.

Principii de promovare a responsabilitatii sociale :

  • Recunoastere a caracterului voluntar al responsabilitatii sociale.
  • Nevoia de credibilitate si transparenta a practicilor referitoare la responsabilitatea sociala.
  • Focalizarea pe activitati unde implicarea comunitatii adauga valoare pentru intreprindere.
  • Abordare echilibrata si cuprinzatoare a responsabilitatii sociale tinandu-se cont de aspectele economice, sociale si de mediu inconjurator, precum si de interesele consumatorilor.

Aplicarea principiilor responsabilitatii sociale pe termen lung vor duce la :

  • utilizarea mai eficienta a resurselor ca rezultat al unor noi oportunitati;
  • cicluri mai scurte de dezvoltare a produsului, in favoarea inovarii si a concurentei ;
  • noi locuri de munca si bunastare prin noi servicii.

Cum trebuie sa aplice intreprinderile principiile responsabilitatii sociale :

  • Intreprinderile trebuie sa recunoasca faptul ca au responsabilitate sociala fata de societate si trebuie sa ia decizii, suplimentar fata de cerintele legale, pentru a se conforma acestei responsabilitati.
  • Intreprinderile trebuie sa adopte principiile si politicile pro-active impotriva discriminarii si excluderii sociale, pentru promovarea egalitatii si a respectului pentru drepturile fundamentale ale tuturor.
  • Tacticile responsabilitatii sociale nu trebuie adoptate fara o consultare prealabila cu principalele parti interesate, care trebuie de asemenea implicate si in ceea ce priveste implementarea si monitorizarea aplicarii principiilor responsabilitatii sociale.
  • Responsabilitatea sociala trebuie sa se bazeze pe activitatea intreprinderilor la nivel global, nu doar in cadrul UE.
  • Standardele responsabilitatii sociale trebuie sa se bazeze, cel putin, pe obiective si standarde internationale (precum cele ale Organizatiei Internationale a Muncii ILO).
  • Intreprinderile ar trebui sa dezvolte politici si sa adopte masuri cu privire la necesitatea de a respecta viata privata si familiala a tuturor angajatilor.
  • Legile au un rol important in controlul activitatilor intreprinderilor, iar responsabilitatea sociala nu are rolul de a inlocui aceste legi.
  • Responsabilitatea sociala nu trebuie sa implice ” premierea ” acelor intreprinderi care respecta obligatiile legale.
  • Responsabilitatea sociala nu trebuie promovata doar ca un instrument pentru obtinerea de beneficii economice.
  • Implementarea standardelor responsabilitatii sociale trebuie sa fie usor de verificat de terte parti.
  • Responsabilitatea sociala trebuie sa fie strans legata de economia sociala.

Beneficiile aplicarii principiilor responsabilitatii sociale :

  • Performante financiare imbunatatite.
  • Costuri de activitate reduse.
  • Reputatie imbunatatita.
  • Durabilitatea afacerilor.
  • Recuperarea investitiilor pe termen lung.
  • Management de risc si de criza imbunatatit.
  • Cresterea loialitatii angajatilor.
  • Relatii bune cu guvernul si cu comunitatea.
  • Productivitate sporita.
  • Retea puternica de furnizori locali.
  • Clienti fideli.
  • Mediatizare pozitiva.
  • Mandria angajatilor, implicati intr-un domeniu nou: responsabilitatea sociala este un instrument valoros de marketing care asigura publicitatea gratuita a intreprinderii

Rolurile responsabilitatii sociale :

  • Prevenirea conflictelor intre comportamentul intreprinderii si asteptarile societatii.
  • Prevenirea pagubelor reciproce provocate de lipsa de incredere si slaba cooperare intre partile interesate.
  • Prevenirea unui impact negativ asupra mediului inconjurator.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>