ISO 22000

ISO 22000 – Sistemul de management al sigurantei alimentare

Este deja o realitate, preocuparea stringenta manifestata de consumatorii privind caliatea, igiena si siguranta produselor pe care le comercializeaza. Motivele de preocupare si chiar de ingrijorare sunt justificate in contextul in care vorbim de lanturi de distribuitie si comercializare intinse pe kilometrii intregi de glob.

Asigurarea sigurantei si calitatii produselor alimentare este conditia obligatorie pentru supravietuirea companiilor si a producatorilor pe piata, determinind in acelasi timp o cresterea semnificativa a competitivitatii in raport cu ceilalti concurenti.

ISO 22000 (Food Safety Management System) este standardul fundamental pentru managementul sigurantei alimentare. El permite fiecarei organizatii implicate direct sau indirect in lantul alimentar identificarea tuturor riscurilor precum si controlarea si inlaturarea lor intr-un mod eficient.

ISO 22000 schimba abordarea organizatiei dumneavoastra de la o testare retroactiva a calitatii si riscurilor la un mod preventiv de a gandi si actiona, lucru extrem de eficient in conditiile in care orice organizatie care face parte din lantul alimentar trebuie sa faca fata unor dure cerinte din partea legislatiei si a consumatorilor.

Prin integrarea normelor HACCP, cu care organizatiile din cadrul lantului alimentar erau familiare, si printr-o dezvoltare a standardului sub o forma care sa fie armonizata si compatibila cu standardul de managemet al calitatii ISO 9001, standardul ISO 22000 nu a produs un dezechilibru pentru sistemul alimentar, el fiind o modalitate pentru organizatii de a avea un sistem de management al sigurantei produsului alimentar universal recunoscut putand demonstra calitatea, siguranta si abilitatea de a preintimpina pericolul si de al elimina.

De ce ISO 22000?

Companiile si clientii cauta organizatii de incredere care fac parte din lantul alimentar, capabile sa le satisfaca cererile. Companiile isi pot cistiga aceasta incredere prin abilitatea de a demonstra ca pot oferi produse de calitate, sigure, un fapt dovedit si prin implementarea un sistem de management al sigurantei produsului alimentar eficient, riguros, orientat asupra tuturor proceselor, activitatilor cuprinse in cadrul lantului alimentar.

Standardul ISO 22000 unanim recunoscut pe plan mondial asigura implementarea celor mai bune practici si comunica acest lucru companiilor si segmentului de consumatori tinta.

Cui ii este adresat ISO 22000

ISO 22000 este primul standard care poate fi folosit de catre toti cei care fac parte din lantul alimentar de la producator la consumator, el poate fi folosit de catre oricine este un potential “calcai al lui Ahile” ce poate compromite intreg lantul alimentar. Aceasta include si furnizorii de servicii si produse non alimentare precum curatatoriile, producatorii de echipamente, companiile de transport si producatorii de ambalaje care desi nu sunt implicate in mod direct in productia de alimente pot afecta igiena si siguranta produselor. ISO 22000 este potrivit pentru fiecare companie fie ea mica, medie sau mare, fie ea o brutarie cu zece angajati, o companie de ambalaje un producator international de alimente sau supermarket.

Ce beneficii aduce standardul ISO 22000 afacerii dumneavoastra:

  • O imbunatatire tangibila si demonstrabila a performantelor in ceea ce priveste siguranta produselor alimentare.
  • Identificarea riscurilor actuale pentru compania dumneavoastra si pentru consumatori.
  • Creerea unei unealte extrem de eficiente pentru imbunatatirea performantei in ceea ce priveste siguranta produselor alimentare si posibilitatea de a monitoriza si masura efectiv performanta.
  • Cresterea increderii clientilor pentru produsele dumneavoastra.
  • O mult mai buna conformitate cu cerintele legale.
  • Recunoasterea calitatii si sigurantei produselor dumneavoastra in lantul alimentar global.
  • Usurinta de a putea integra standardul ISO 22000 cu celelalte standarde de management ISO 9001 si ISO 14001
  • Economie de timp si bani.
  • In momentul de fata multe organizatii au nevoie de diferite standarde de siguranta a produsului alimentar dar prin implementarea ISO 22000 care reprezinta unealta ce armonizeaza toate standardele bazate pe metoda HACCP veti economisi timp si bani

METODA HACCP (Hazard Analysis & Critical Control Points)

Metodologia HACCP reprezinta o abordare structurala si preventiva a sigurantei alimentare care optimizeaza eforturile depuse pentru a asigura consumatorului produse alimentare sanatoase si sigure.

Managementul riscurilor este un pas fundamental pentru stabilirea unui cadru de lucru in analiza riscurilor. In acest sens metoda HACCP este unealta ideala pentru prevenirea si controlul riscurilor aceasta fiind special creata pentru sectorul alimentar de catre Codex Alimentarius Comission.

Activitatile pentru controlul riscurilor sunt:

  • evaluarea riscurilor
  • evaluarea optiunilor managementului riscurilor
  • implementarea deciziilor de management
  • monitorizarea riscurilor

Obiectivul HACCP este acela de a garanta siguranta produselor alimentare prin identificare si management al riscurilor si nu prin controlul retroactiv al calitatii, care a demonstrat o eficienta scazuta. Cu alte cuvinte metoda HACCP in contextul lantului alimentar poate fi privita ca:

  • Corectiva: prin implementarea unui sistem HACCP organizatiile ce fac parte din lantul alimentar pot fi sigure ca vor indeplini obiectivele stabilite de catre comisia Codex sau de catre legislatia nationala
  • Preventiva: prin analiza punctelor critice identificand aceste puncte critice care sunt controlate astfel incit sa se elimine orice risc care poate reprezenta un potential pericol pentru consumatori

BENEFICII ALE UTILIZARII METODEI HACCP

  • Confera incredere consumatorilor demonstrind acestora ca produsele alimentare sunt realizate printr-un proces sigur
  • Dovedeste ca s-au luat toate masurile pentru a garanta produse sigure si igienice
  • Confera credibilitate in fata clientilor, fie pe plan local fie pe plan international
  • Se reduce numarul auditurilor din partea, clientilor, realizindu-se atat o economie de timp si cat si de bani
  • Reduce risipa in productie si elimina produsele neconforme
  • Va asigura o relatie impecabila cu autoritatile din domeniul alimentar si conformitatea cu legislatia in vigoare
  • Eficienta prin care se asigura o crestere considerabila
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>